De grootste bijdrage aan de winstgevendheid komt van de beëindiging van de zondagkrant van de Telegraaf, die in december 2009 van het krantentoneel verdween. TMG verwacht ook dat het sociale netwerk Hyves, dat op 1 november door TMG werd ingelijfd, zal bijdragen aan het resultaat.
Verder heeft TMG profijt van eerder doorgevoerde kostenbesparingen en lagere papierprijzen. De afgelopen twaalf maanden schrapte TMG 63 voltijdsbanen.
ProSiebenSat.1
Ook in het derde kwartaal wist TMG het resultaat flink te verbeteren, zo bleek uit de cijfers die het concern naar buiten bracht. Het zogenoemde genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebita) steeg tot 15 miljoen euro van 8,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
De nettowinst kwam uit op 7,3 miljoen euro, tegen 1,1 miljoen euro in het derde kwartaal van 2009. Daar droeg vooral de Duitse dochter ProSiebenSat.1 aan bij, aldus TMG. Analisten hadden een nettowinst van 3,25 miljoen euro verwacht en voorspelden ook een lager bedrijfsresultaat. De omzet was met 139,4 miljoen wel iets lager dan analisten hadden verwacht en ruim 5 miljoen lager dan in 2009.
Advertenties
De winst steeg, ondanks de daling in inkomsten uit advertenties. Die gingen in het derde kwartaal met bijna 5 procent omlaag ten opzichte van vorig jaar. Dat was iets meer dan in het tweede kwartaal, maar de daling was kleiner dan in de kwartalen daarvoor.
De internetactiviteiten legden TMG daarentegen geen windeieren. De inkomsten daaruit gingen met 0,6 miljoen euro omhoog tot 10,1 miljoen euro. De groei vond vooral plaats bij de webwinkels van TMG en de nieuwssites, zo liet het concern weten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl